Bloggportalen statistik

Bloggportalen statistik

onsdag 31 oktober 2012

Dagen D4

Hallonsaft


Då var det dag för en ny omgång cellgifter. Ser framemot detta. Nu har jag passerat halvvägs.
Kom tidigt till avdelningen. Hann ta en kopp kaffe  och ett muffin, läsa lite tidningar och
ta det lugnt.
Dagen till ära hade jag bytt peruk. Idag kom jag ljushårig och lite längre.
Ändå hittade gårdagens sköterska mej för att fråga om jag haft några problem med PICC-linen.
Jag kände inte igen henne först.
 Igår var hon inklädd i grönt bara ansiktet syntes  den lilla stund jag såg henne.
Hon stod mest bakom mej och instruerade den sköterkan som var under utbildning på
"insättande av PICC-line". Men jag kände igen hennes röst.
 Hon har en väldigt trevlig röst, lite som Lotta Bromé.
Jag är glad över personalen, de är alltid vänliga, beredda stödja och verkar genuint intresserade
 av sina patienter. En eloge till dem!!

Väl inne på rummet var det dags för de nya medicinerna.
Först var det 3 sprutor med medicin mot illamående (inkluderat kortisonet Betapred som jag
tidigare tog många av i tablettform) 1 spruta med cellgift och 2 påsar cellgifter. Det tar lite tid att
 trycka in inehållet i sprutorna. Det är inga vanliga sprutor typ små med tunn nål
 tex vid vaccination, bedövning  utan den lite större sorten och man får direkt i 
"uttaget" i PICC-linen. Den ena påsen såg ut som hallonsaft till färgen.
Att gå på toaletten är spännande- kisset har fått en ny färg!

De nya medicinerna skall inte ge smärta i muskler och ben. Skönt, för det var jobbigt.
Däremot har risken för illamående ökat. Annars samma biverkningar som tidigare.
Får hoppas jag slipper dem.

Skall till distriktsköterskan på tisdag för att spola PICC-linen samt ta lite prover.
Man vill hålla koll på HB-värdet.

Jag, uppkopplad till droppen via PICC-linen och med ny frisyr dagen till ära!

Svårt att få med allt på en bild- som jag tar själv- kvalitén blir inte den bästa och posen är väl inte den mest naturliga!

Så jag var hemma kl 13, handlande och åt lunch. Nu vilar jag resten av kvällen. Är rätt trött men mår bra!

Ha det!

2 kommentarer:

  1. Jag tycker du ser ganska nöjd ut:-) Beror det på den nya peruken, eller har du blivt sprutnarkoman??

    SvaraRadera
  2. Ingen risk att bli sprutnarkoman då jag faktskt är rädd för sprutor! :-)

    Inte är det peruken heller. Jag tror att det är att snart kommer vintern å snön!
    Fast du tänker väl bara på sol å bad just nu!

    SvaraRadera