Bloggportalen statistik

Bloggportalen statistik

onsdag 17 oktober 2012

Värkligheten

Värk?

Det har nu gått drygt en vecka sedan sista cellgiftet och herceptinet men konstigt nog är jag i mycket bra form. Har nästan inget ont. En kväll och en natt hade jag ont men sedan är det väldigt lite jämfört med de andra gångerna.
Jag försöker antingen gå ut och gå men om vädret inte tillåter så får det bli en tur på bandet. De dagar jag inte hunnit eller orkar så har också värken varit värre!
Kanske är det bra med en promenad.
När jag säger promenad menar jag det. Jag går mellan 30 -45 minuter i lite raskare promenad takt dvs upp till 3,5 km/h.
Inte bra att gå fortare då det tar på krafterna.  Med tanke på hur musklerna spjälkar mjölksyra så är nog detta lagom takt och tid. Cellgifterna skall ju bryta ned vissa celler så det gäller att inte ta i för mycket.




Infektionerna

Jodå de finns kvar, de hemska blemmorna (såret på baksidan av låret hanteras av distriktssköterska).
 Någon enstaka ny men de gamla bleknar sakta, sakta.
Vore skönt att bli av med dem. Just nu blir det hemskt mycket tvätt då jag byter allt inkl handdukar varje kväll.
Handdukar, kläder, pyjamas motsv blir en rejäl hög varje dag. Allt i kampen mot infektionerna.
Tror att handspriten gör sitt till. Har i alla fall inte fått några små infektioner som jag brukar av tex skrapsår. 
Men vi sa inte ropa hej ännu.
 En knapp vecka till kommer jag att fortsätta gå ner i immunförsvaret innan det vänder strax innan det är dags för ny behandlingsomgång. Så nu håller jag mej undan andras bakterier. Räcker med familjens!


Mindre och mindre (ja blemmorna men inte jag dessvärre)!


Mellan himmel och jord

Konstigt att jag mår så bra. Nästan som om man inte vore sjuk. Fast när jag får för mej att tex dammsuga så tar orken slut fort. Får sätta mej ned och vila. Kroppen känns ju mer eller mindre hela tiden. Men jag mår bra.
Ett par vänner som var här tyckte att jag var som vanligt- och det var skönt för jag är som vanligt.
Jag känner mej som vanligt fast med influensa utan feber- ont i kroppen, ont om ork. Det är bara när jag blir så pass sjuk så jag måste ta till penicillin  eller när värken blir för stor som man inte känner sig som vanligt men mesta av tiden "som vanligt". 
Som vanligt innebär också att huvudet är som vanligt. Hjärnan slutar inte fungera utan går på som vanligt, vill bli stimulerad. Så det kan bli väldigt långa dagar. Som tur är finns det en del att läsa från jobbet. Annars blev jag tokig.
Eftersom jag inte gillar TV såpor så är det ju inte mycket att se på. Häromdagen tittade jag på Kunskapskanalen och lärde mej om Portugals historia vid upplysningstiden då  Portugals huvudstad drabbades av jordbävning och tsunami. 
Men bara TV räcker inte som vare huvud eller kropps stimulans!

Riskhantering

Att ta hand om blommorna i trädgården just nu innebär en ökad risk för infektion. Jord innehåller mycket bakterier.
Att flytta trädgårdsmöbler- passa sig för stickor.
Att städa – ökad risk för infektion pga att jag kan skrapa mej eller liknande
                    och bakterier kommer in i såret
Att skära grönsaker/kött –ökad risk att skära sig (och det är inte ovaligt när det gäller mej)
                    ökad risk för infektion
Att gå i affär/handla/besöka jobbet – ökad risk för att få bakterier/virus från andra man möter
Att bada – risk för bakterier kommer in i sår och efter PICC-linen: inga bad eller bastu

Så utöver orken får man göra en riskhanering beroende på var i 3 veckors perioden man befinner sig.  Tur man har handskar, dusch och skaffat lite handsprit!
Man kan inte ge efter för allt!

Nej dags att göra lunch- i förrgår gjorde jag pannbiff, idag blir det svampomelett med grönsaker. Jag är bra på att tvätta mina händer nu för tiden!!

Ha en bra dag!

Ett antal timmar senare har jag fått lite värk så nu ligger jag på soffan och vilar. Tog en tablett så det blev lite bättre. Fortfarande inte alls lika illa som de första gångerna.

Ha en bra kväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar