Bloggportalen statistik

Bloggportalen statistik

torsdag 18 oktober 2012

Bara bröst

Partiell mastektomi

Utdrag ur text  från cancer.nu
"
Vid en operation tar en kirurg bort tumören i bröstet. Vid bröstcancer opereras ofta bara den del av bröstet där tumören finns, en så kallad partiell mastektomi. Den här metoden används om tumören inte är större än tre till fyra centimeter i diameter. Ingreppet brukar kombineras med strålbehandling av den del av bröstet som finns kvar."

När man får bröstcancer står det klart att man måste opereras, man har inget val.
Hur mycket man tar in av vad som skall ske och hur man ser ut efteråt tänks det nog olika på.

Min läkare på mammografin berättade att man skulle ta bort en tårtbit och att bröstet skulle sjunka
 in där det sedan skulle fattas ”bröstvävnad”, man kanske kunde dra åt lite så hålet inte skulle bli så stort.
Just då tänkte man mest att det ordnar sig.

När det var dags att komma till kirurgavdelningen berättade den kirurgen bryskt när jag
frågade att det var klart det skulle bli ett hål och det var inget att göra något åt.
Lite mera av  ”är du inte lite för gammal för att bry dig”.

Strax efter operationen så var bröstet helt ok.  Det såg ut som det andra.
Idag har skinnet dragit ihop sig där ärren är efter operationen och det har blivit en tjock ärr vävnad.
Tjejen i sängen bredvid berättade att vävnaden kommer att mjukna upp om ett år. Om den nu inte
gör det vad kan man göra åt det?

Kollade lite på nätet men det tycks som om bara de som tagit bort bröstet helt kan få sk
Rekonstruktiv/plastik operation av brösten.  Det blir till att fråga min läkare på onkologen
så får hon väl ta upp det med kirurgerna.


Ingen stor sak men jag vill veta!

Lite exempel jag hittat på nätet på hur olika det kan se ut efter operation (partiell mastektomi).





Så olika det blir. En del syns knappt inget och andra får det värre. Detta lite beroende på hur mycket man tagit bort och hur nära "ytan". 
De flesta har två ärr där det ena är efter lymfkörteln (portvaktskörteln ) eller flera körtlar och sedan vid själva tumören i bröstet.  På den sista bilden kan man se ett ärr precis  uppe vid armhålan ( lymfkörtelar) och sedan ett ärr vid sidan på bröstet. Denna bild är tagen 14 dagar efter  en operation och ännu kan man inte se om det kommer att bli ev ärrvävnad  av olika format/storlek och som kan förändra  formen av bröstet. 


Nej -jag kommer inte att lägga upp  någon bild på mej själv!  Det är lite för privat. Men kanske min berättelse och bilderna kan hjälpa andra att förstå  vad som sker eller ska ske och hur olika det kan bli.

Nu ska jag vila efter att ha ätet en rejäl ärtmiddag med alla tillbehör. Fast jag hoppade över snapsen till sillen och det var bara 1mm punch i min skål men pannkakorna har lagt sig som en tyngd i magen. Men gott var det.

Go´kväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar