Bloggportalen statistik

Bloggportalen statistik

tisdag 11 september 2012

Vi är många

Ett oväntat samtal

 

 

Idag ringde en fd kvinnlig arbetskamrat. Jag blev förvånad men glad över samtalet. Hon frågade hur jag mådde och jag svarade bra. Men hon fortsatte med att hon visste om min bröstcancer  så sådär jättebra kunde jag ju inte må och att hon just genomgått samma sak.
Hon hade som jag även den positiva HER2 proteinet men hennes cancer var spridd till lymfkörtlarna.
Idag har hon slutat såväl cellgiftsbehandlingen och strålningen. Dock måste hon få injektionerna för HER2  i ett år så i januari räknar hon med att allt är klart.
Vi hade ett jättetrevligt samtal (om man kan säga så om cancerprat). Jag fick gärna höra av mig om det  var något. Hon ligger ju steget före.

 Det känns skönt att det finns någon att ringa när man får frågor. Någon som redan vandrat den vägen.
Jag är glad  att hon hörde av sig!

 Tänk vad ett oväntat telefonsamtal kan betyda så mycket ibland!

 

 

Lite Statistik

Fakta om bröstcancer

Uppgifterna bygger på Socialstyrelsens senast publicerade statistik och avser förhållandena år 2010. För mer information se www.socialstyrelsen.se eller klicka här. Se även följande länk: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2011/2011-12-15

Sverige

Kvinnor
  • Ca 6 800 kvinnor fick under året en bröstcancerdiagnos (7 917 tumörer diagnostiserades)
  • 18 kvinnor varje dag får bröstcancer, eller en kvinna var 77:e minut
  • Relativ 10-årsöverlevnad är ca 79 % (relativ 5-årsöverlevnad är ca 87 %)
  • Bröstcancer utgör 30 % av all cancer som drabbar kvinnor
  • 63 % är över 60 år vid diagnostillfället
  • 3,5 % är under 40 år
  • Yngsta diagnostiserade är i åldersgruppen 15-19 år (1 fall) och i 20-24 år (3 fall)
  • 5-10 % av all bröstcancer beror på ärftliga faktorer
  • Fler än 88 700 kvinnor lever idag med en bröstcancerdiagnos (diagnostiserade 1958-2009)
  • Ökningstakten är 0,9 % per år under de senaste 10 åren och 1,3 % under de senaste 20 åren
  • Cirka 1 500 kvinnor dör årligen i bröstcancer (4 kvinnor varje dag) baserat på uppgifter det senast decenniet. Men antalet har varit lägre 2009-2010 (ca 1 400 kvinnor per år).
Män
  • 33 män fick under året en bröstcancerdiagnos
Källa för uppgifterna nedan: http://www.breasthealthday.org/breast-cancer-facts (avser förhållandena år 2008)

Europa

  • Ca 450 000 kvinnor får årligen bröstcancer (ca 333 000 i EU-27)
  • Ca 140 000 kvinnor dör årligen i sjukdomen (ca 90 000 av dessa inom EU-27)
  • 20-30 % är under 50 år
  • 33 % är mellan 50-64 år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar