Bloggportalen statistik

Bloggportalen statistik

söndag 2 september 2012

Matchning

Att matcha


När något skall hända i ens liv vill man gärna veta vad som skall hända och hur.
När man skall föda barn vill man veta vad som skall ske så man kan förbereda sig. Äta bra, motionera och gå på porofylax. Sedan kommer värkarna och man åker in till BB och föder barn. Glasklart och enkelt.

Inget av mina barns födelser följde mallen!. Inga fina värkar, inga barn som ville komma ut när det var dags, ingen pigg mamma- bara en trasig mamma- ett barn som dök i golvet vid födseln. Inget följde mallen!

När jag fick cancer så hade man en ide om hur det går till. Först får man cancer, sedan opereras man och man får cellgiftsbehandling och ev strålning. Javist är det så men så kommer den där okända aspekten- det lilla proteinet som är det som jävlas värst. Å inte följer det mallen.

Som vanligt har vi människor skapat en mall. Mot den matchas allt och alla. Så här skall en födsel gå till, så här ser en cancer ut, detta händer i skolan, så här blir det är du går barn,-börjar jobba- osv. Då skrämmer man ingen i förväg och alla vet hur det skall gå till. Allt kommer att  fungera automatiskt. Ordning och reda, inga lösa trådar, lätt att förstå och förklara.

Nästan lite som försvarsmaktens sätt att rekrytera. Skriv in vad du vill ha så när vi försöker matchas det hela mot personal resurserna kommer allt att bli jättebra.

Jaha, med min erfarenhet så kommer jag förmodligen att få någon som kan allt vad jag begärt (åtminstone på pappret) men inte vill människan jobba egentligen eller gillar inte oss andra eller är oerhört lågpresterande. Kanske får jag någon högpresterande som gör alla sina jobb så fort att resten inte hinner med.Tänk om jag får någon som inte gillar kvinliga chefer. Hur kul blir det?
Eller rent ärligt sagt- JAG  OCH DE ANDRA GILLAR INTE MÄNNISKAN!
Men han "matchar" -det står i datasystemet.
Hur blir arbetsklimatet då? Inte kommer någon att jobba ihjäl sig direkt. Dåliga bär kan förstöra hela korgar.

Men människan har ju matchats fram så klart att människan passar- detta är något som HR förstår bäst.
Lite så känns vårt nya personalsystem.

Ibland blir jag lite deppig men så vaknar västgöten i mej-

DET OMÖJLIGA TAR BARA LITE LÄNGRE TID

Så så småningom kan vi nog börja anställa personal även på de mjuka kraven- att vi verkar "gilla varandra" och har respekt för varandras åsikter och personligheter.

Enligt mitt förmenande är det när en grupp fungerar tillsammmans som man kan flytta berg. Se bara inom idrotten.
Hur skulle annars Degerfors kunnat ha fotbollslag i högsta divisionen eller Lindersberg i handboll?
Det handlar  bla om teknik, taktik och gruppdynamik varsamt styrda av goda ledare.

Försök få in det i ett matchningsprogram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar