Bloggportalen statistik

Bloggportalen statistik

torsdag 13 september 2012

Att orka vara sjuk

Man måste vara frisk för att orka vara frisk. SÅ idag ilsknade jag till och har skickat in ett inlägg till Debatt i Försvarsmaktens Blogg. För jag begriper inte varför man gjort om våra chefer till inköpsassistenter, personalchefer, resehandläggare, ja vad som helst utom att leda och utveckla den funktion de har ansvar för, tiden räcker nämligen inte till det.
Här nedan kommer texten jag skickade. Inte säkert att inlägget tas in i Bloggen men ni kan läsa den här:
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vad du är gör bli inte sjuk om du har högre årslön än 305 000kr!

Igår kom sjukpengen från försäkringskassan. Jag fick ut nästan precis 50% av ordinarie lön efter skatt!

Kollade med facket (SACO SR AT) på nätet och ringde sedan Salu Ansvar-
Jo vi har en tilläggsförsäkring men den faller ut först efter ett år!  Men som anställd i FM tror jag att du har ett tillägg när man kommer upp i din lön och den räknas med 10% på något men ring din HR !

Sagt och gjort, jag ringde HR C!

Dumt gjort. Jag fick snabbt information om att vi vanliga egentligen inte skall ringa dit. Vi skall gå till vår chef som sedan skall ringa HR C.
Då surnade jag till lite. Det är då rakt inte mitt fel att jag blivit så sjuk att jag inte kommer att arbeta på minst 6 månader.  Någon annan jäkel kan gärna få ta min cancer.

Då började han försöka förklara att jag skulle skicka in ”Beslutet från Försäkringskassan” till min chef som sedan skickar det till HR C (jag frågade om jag inte kunde skicka till HR C direkt men icke).  Detta beslut ligger sedan till grund för att jag skall kunna få några ”tillägg”. Kan inte påstå att jag begrep allt han pratade om , det var 10 % på (förmodligen) det som Försäkringskassan fattat beslut kring och sedan något om att det som sedan ligger mellan min ordinarie lön och det Försäkringskassan beslutat om  hanteras med någon bas 12,4%.
Men du måste vara sjukskriven mer än 50%.

Jag har varit helt sjukskriven från 27 juli. Jag kan inte påstå att någon ringt mej från jobbet för att tala om för mig hur jag skall agera med alla papper. Inte har min chef sagt något om detta till mej.
Tror man verkligen på HR C att våra chefer kan alla avtal, regler och bestämmelser vid sjukskrivning?

Tänk om jag inte ringt Salu Ansvar. Då hade jag aldrig fått veta att det kan finnas mer att hämta.

Jag kan se framför mej hur jag ringer min chef och frågar något. Då han inte är HR utbildad ringer han HR C. Sedan ringer han tillbaka till mej och berättar vad HR C sagt. Om jag då har någon följd fråga så får han åter ringa HR C och så fortsätter det.

Tur att jag ändå är så frisk i huvudet att jag orkar ta itu med att jag bara får ut 50% av min ordinarie utbetalade lön efter skatt!!

Så om ni tjänar över 305 000kr om året- ta för bövelen en extra försäkring så ni klarar er. För det finns ingen garanti att ni får reda på allt som gäller och det är inte säkert att ni klarar er på inkomsten i alla fall.

Hur har FM tänkt att hantera dem som drabbas av sjukdom?
Om du blir skadad utomlands? Vem ser då till dina rättigheter?

Eva Odenmarck
FMTM

..........................................................................................................................................................................................................

Så budskapet är solklart- Ring aldrig HR C. Kolla nu så att ni inte har någon i er närhet som inte heller vet att det finns mer att få om man tjänar mer än 305 000kr /år!

Go´kväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar