Bloggportalen statistik

Bloggportalen statistik

tisdag 4 december 2012

Processer

Experience is one thing you can't get for nothing.


Idag var sista planerade besöket på vårdcentralen i Hallsberg. Gick smidigt som vanligt.
Plastplåstret hade lossnat rätt mycket. Ska bli skönt att bli av med detta den 12:e december.
Ett stort tack till distriktssköterskorna där som spolat och gjort ren min PICC-line.

Nu återstår en cellgiftsbehandling och sedan är det dags för strålningen.
Jag undrar om det finns någon läkare som har ansvar för mej, hela denna process men jag kan inte komma på någon.

Först träffade jag en läkare på mammografin som bedömde att jag skulle opereras. Han beskrev varför och vad som ev kunde hända. Verkade trevlig och försökte svara på mina frågor.
Sedan en ny på kirurgen. Han sa i princip bara att jag skulle opereras och att jag skulle vara nöjd med det. Hur bröstet sedan blev var inget som något att bry sej om. Jag fick känslan av att han tyckte att en gammal kärring som jag mest var till besvär.
Sedan opererade en annan läkare. Honom minns jag av naturliga skäl inte mycket av.

När man sedan hade kontrollerat det man tog bort fick man ett möte med kirurg, patolog och onkolog,
Givet ny kirurg, han som gjorde operationen var på semester.
Mötet med dessa 3 samt sköterskorna var dock bra. Man kände sig omhändertagen och så har det varit av all personal sedan på onkologen.
Jag har träffat två olika läkare på onkologen. De har verkat kunniga och svarat på alla mina frågor.
Hur många kommer det att bli på strålningsavdelningen?


Bästa Landsting och USÖ.
Jag skulle så gärna vilja ha en läkare som har någon form av huvudansvar. För till vem vänder jag mej om jag har några frågor kring tex det kirurgiska resultatet, om jag vill snygga till bröstet eller om jag tror att något är fel?  Ska jag ställa mig i någon kö via min vårdcentral?
För nu börjar jag förstå att varje avdelning gör bara sin ”grej”.
Det är klart  
1) Mammografin har ansvar för processen ”mammografi”
2) Kirurgen för processen ”operera”
3) Onkologen har ansvar för processen ”cellgiftsbehandling”
4) Strålningsavdelningen för processen ”strålning”
5) Plastikkirurgen för processen ”snygga till”

Vem har ansvar för processen ” Eva har bröstcancer och nu ska vi fixa till det”?

Å till mina arbetskamrater- lite som vi också hanterar ärenden ibland!

Ha det så bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar