Bloggportalen statistik

Bloggportalen statistik

onsdag 26 december 2012

Mot nya mål!


Dreams are necessary to life. 

Anais Nin


Så har den ”sista” uppförsbacken startat. Det är nu 2 veckor sedan sista cellgiftsbehandlingen. Tidigare skulle det varit 1 vecka till nästa behandling men inte denna gång.
Känns skönt att jag inte ska ha någon mer behandling. Det finns några ”förbättringsområden” som det skall bli skönt att få igång! Så jag hoppas att börja märka lite förbättringar i slutet av januari! Men det kommer att ta tid innan man är "återställd".

Håret

Håret kommer att börja växa, ögonbrynen komma tillbaka och ögonfransarna bli bättre (de är inte helt borta ännu). Har inte hittat hur lång tid det tar för ögonbryn och ögonfransar att växa. Men jag har förhoppningsvis någon form av frisyr ,om än mycket kort, till midsommar.
Nackdelen blir att man får börja raka sig under armarna igen. Det har inte behövts på länge!!



Naglar

Tidigast om ett halvår kommer mina naglar att vara återställda. Just nu är de vågiga och ännu vet jag inte om jag tappar dem eller inte. Ibland gör man det. Särskilt vackra är de i alla fall inte!

Hud

Huden är just numera pergamentsaktig. En rejäl ansiktsbehandling skulle sitta bra! Eller egentligen en behandling av hela kroppen. Huden är torr och oelastisk på grund av cellgiftsbehandlingen. 
Kanske en dag på spa kan hjälpa. 

Kondition

Ska bli skönt att börja orka. Har gått upp en del i vikt de sista cellgiftomgångarna (varju inte smal direkt innan heller) så jag har en del att träna bort och försöka ”äta” bort. Ännu är jag inte tillräckligt stark. Kanske i mitten/slutet av januari är jag så pass fysiskt återställd så man vågar sig på lite hårdare träning och minskning av kalorierna.

Mage

Ser framemot att slippa äta medicinen mot magkatarren. Snart kan man börja äta normalt utan att vara rädd för att magen inte skall kunna hantera det, Slippa få ont eller knappt kunna sova för at maten är på väg upp i halsen.

Nästa behandlingsplan

Från den 9 januari kommer jag att åka in till USÖ varje dag för strålningen. Förhoppningsvis ska jag veckan därpå börja arbetsträna. Se om jag orkar jobba lite varje dag. Min plan är att när sjukskrivningen går ut i februari kunna vara igång igen.
Allt hänger på tre saker
1 Jag måste få tillbaka orken.  Av cellgifterna kan man bli väldigt trött. Ibland känner jag av det. Trötthetssymptomet kan tydligen vara kvar i flera år. Fast jag tror inte det drabbar mej. Känner mej piggare för varje dag
2 Man kan få ”brännskador” och bli ”trött” av strålningen.
3 Måste bara hitta något att ha på huvudet. Är inte säker på om jag orkar ha peruk. Den är för varm och sitter inte fast ordentligt. Kanske någon form av sjal blir lösningen. J

Idag ska jag gå lite på löpbandet. Tar mej en tur medan jag tittar på TV:n. Det blir ingen snabb tur utan i lagom promenadtakt. Ännu är inte blodvärdena återställda så syresättningen är inte den bästa.

Men min största längtan just nu är att snart kan jag äntligen bada! Utan att få någon otäck infektion. 
Tänk att få sänka sin kropp i varmt vatten och bara ligga och njuta!  
Var beredda med badtunnan i januari  J och J för då kommer jag!

Så, ha en bra dag för nu är det dags för en promenad!! 

1 kommentar: