Bloggportalen statistik

Bloggportalen statistik

tisdag 19 maj 2026

Snart dax igen

"Skönhet kommer inifrån, men lite glans på hjässan skadar aldrig"


Håret har börjat falla av. Så idag blev det ett besök hos hårfrisörskan. Bättre att det faller av när det är riktigt kort än när det är lite längre.  Salong Companie, Marta bästa frissan i staden!





Imorgon är det dags för ny cellgiftsomgång. Tog nya prover i måndags. de är inte riktigt bra så
det får bli reducerad styrka på cellgifterna imorgon tydligen. Tydligen så producerar inte benmärgen den mängd med blodkroppar den borde. Jag blir mer infektionsbenägen och ökad risk för blödning. Man måste också hålla koll på njurarna som skall rensa även cytostatikan från kroppen. 

Jag har varit rätt sjuk, ont i magen, ryggen och värk i kroppen. Har tappat 2 kg. Så jag har mest legat i sängen och sovit.

Vi och barn med barnbarn hyrde en stuga utanför Ljungskile under långhelgen. Jag sov mest de först dagarna men det var bra för själen att få träffa alla samtidigt och hellt pretansionslöst. Jag blev piggare av bara det!
Äntligen vände det i lördags. orkar lite mer. Vi firade Jans födelsedag (han fyller den 19 maj) då vi alla var på plats. Vi firade med jordgubbar!







 Äter bättre, drack tom kaffe i söndags för första gången på nästan 2 veckor. Jag behöver inte längre  sova flera gånger på dagen. Ibland räcker det med bara lite vila.

Får vara noga med vad jag äter så jag kan stödja kroppen med vad den nu verkligen behöver. Har mest levt på youghurt och proviva! Nu blir det mer järnrik mat. Jag skall inte äta kosttillskott. Det kan hämma cellgifternas arbete!


Tur man har barnen, svärsonen och bra kompisar. Vi klarar ju just nu inte av trädgården och allt som skall göras.
Idag rensade jag några lådor där jag brukar odla sallad, persilja pch dill. Sedan var jag slut. Så all kondition jag hade är borta.

Men förhoppningsvis blir jag lite bättre till de närmsta dagarna och kanske inte går ner mej lika mycket efter nästa cellgiftsomgång.

Ha det där ute i försommarvärmen!

Eva








 

måndag 11 maj 2026

Maslow

Så har det gått en tid sedan jag fick min första omgång cellgifter. Direkt lade magen av. Maslows
 grund  ( äta, sova, skita) nåddes inte. 
Bulkmat (fy så äckligt ) lyckades idag först få till en bra smak med hjälp av proteinpulver jag fått av dotter och svärson) , droppar för avföringen, medicin mot magsår, allt blev bara värre. Kunde knappt gå för det gjorde ont, har bara legat i sängen mest.

 När det var dags att ta cellgift nr 2 i hemmet bestämde jag mej så här kan det inte fortgå. Ett par dagar senare tog jag fram en gammal hederlig microlax.
Nu är systemet tömt, magkatarr kvar men det är ljus i tunneln. Jag är så sugen på riktig mat som smakar något. Längtar efter den dagen kaffet är gott igen. Just nu dricks inget kaffe.


Idag dag för planering av 34 strålningar. Ska också in i apparaten och röntgas så de får ställa in maskinen rätt tills när det börjar om dryga veckan. De fick jobba lite då jag har svårt med att ha armarna över huvudet i 20-30 min. Sist jag gjorde det i denna maskinen tog det mej 14 dagar av smärta och inflammationshämmande innan jag kunde lyfta vä arm igen. Nu får jag inte äta sådan medicin under tiden jag har cellgifter. De hittade en lösning där man pallade fast mej med hjälp av någon sorts kudde som stelande efter ett tag.

Nu tuffa veckor framöver med både cellgift och strålning.
Sedan blir det enligt plan immunterapi i ett år. Så det kommer ta tid att må bra igen.



Efter att ha tillbringat närmare 3,5 h på sjukhuset var jag för första gången på länge hungrig.
Köpte mej lunch på sjukhuset. Såå gott det var!




Allt för denna gången. 

Ha det!!

Eva